מאמר 5 חוקי הברזל בכתיבת הצעת מחיר לקופירייטינג

פרסם מאמר »

ראית ש"דרוש קופירייטר". שלחת הודעה ללקוח. הלקוח חזר אליך. אוהב את הדוגמאות באתר שלך וגם המחיר נשמע לו סביר. סו פאר סו גוד. בדיוק סיימת לכתוב לו הצעת מחיר. יכול להיות ששכחת משהו? 

ענבר רשקו לקופיז
עודכן: 8:59, 18.01.2011
 

יש כמה דברים שכדאי לסכם מראש בכל הצעת מחיר. אם מוותרים על הדברים האלה מגדילים את הסיכוי לטעויות חינם. "טעות חינם" זה מצב שבו נוצרת מחלוקת בינך ובין הלקוח בקשר לדברים שלא סיכמתם ביניכם מראש כמו שצריך. עכשיו, טעויות כאלה תמיד יכולות לקרות, אבל הרבה מהן אפשר למנוע מראש.
הנה 5 חוקי הברזל שיקטינו את הסיכוי שלך לעשות טעויות שגם טון ניסיון ושני טון כישרון לא תמיד מספיקים כדי למנוע: 

1. להגדיר מראש מה ההצעה שלך כוללת
למשל, תומחר ביצוע תחקיר או שהלקוח מספק את האינפורמציה? כמה פגישות עבודה כלולות במחיר? כמה גרסאות יוצגו ללקוח? כמה סבבי תיקונים?...
סיכום מראש של כל הנ"ל גם יעזור לך להעריך נכון את היקף הפרויקט וגם יחסוך מכם אי הבנות בהמשך.

2. לקבוע לו"ז דו צדדי
הצד שלך בתור קופירייטר הוא להשלים את הפרויקט בתוך מספר מוגדר מראש של ימי עבודה. הצד של הלקוח הוא (לשלם כמובן ו) להחזיר לך פידבק בטווח זמן סביר על החומרים שהעברת לו לאישור.
קביעת לו"ז הדדי נועדה למנוע מצב שבו עשית כבר את רוב העבודה אבל מסיבות שלא תלויות בך אין לך אפשרות לסיים אותה בזמן (ולקבל את הכסף כמובן).

3. לתמחר נכון
המחירון של קופיז הוא בסיס טוב לתמחור, אבל התמחור הנכון מבחינתך יהיה זה שהגעת אליו על בסיס הערכת זמן העבודה שלך בפרויקט. ברגע שהערכת כמה שעות עבודה הפרויקט מצריך ממך, כדאי להוסיף להערכה מרווח ביטחון של 30%-20.
המחיר ללקוח יהיה הערכת השעות פלוס מרווח הביטחון כפול התעריף שלך לשעה. כדאי לציין גם את העלות לכל סבב תיקונים או פגישה נוספים, מעבר למספר שכללת בהצעה.

4. לסכם תנאי תשלום
כמו ללא מעט אנשים שעוסקים בתחומים יצירתיים, ככה גם לקופירייטרים יש לפעמים רתיעה מעיסוק בנושאים של תשלום בכלל ושל גבייה בפרט. הרתיעה הזאת כבר גרמה לקופי או שניים לחזור לחפש עבודה כשכירים ולוותר על חלום העצמאות עד שתימצא לאלרגיה שלהם תרופה זולה יותר מלהעסיק מנהל מכירות, מנהל חשבונות ופקיד גבייה במשרה מלאה.
אם עברת את המשוכה הזאת, אחת הדרכים לחסוך ממך ומהלקוח אי הבנות מיותרות היא לסכם איתו מראש מתי ואיך התשלום מועבר אליך.

5. לזכור שטעויות תמיד קורות
כשכירים לא תמיד יש לנו מודעות לכל המשמעויות של ניהול עסק עצמאי, אבל עם הזמן המודעות הולכת וגדלה. בהתחלה עושים יותר טעויות חינם ועם הזמן גרף הטעויות יורד, אבל לא לאפס. כן כן, גם קופירייטרים מנוסים טועים. מה שכן, אפשר להתנחם בזה שכל פרויקט הפסד הוא שיעור חשוב בדרך שלך, שמקטין את הסיכויים שלך לטעות בהמשך.

לסיכום:
להגדיר מראש מה ההצעה שלך כוללת, לקבוע לו"ז, לתמחר נכון, לסכם תנאי תשלום ולזכור שטעויות תמיד יכולות לקרות. מי שלא עושה לא טועה ובכל זאת איכשהו, עם הזמן מי שעושה יותר טועה פחות.